Belangen en Rechten





Privacy



Geluk voor Toekomst vindt bescherming van privacy belangrijk. Wij nemen alle redelijke en wettelijk verplichte voorzorgsmaatregelen (AVG-wet) om persoonsgegevens goed te beveiligen. Toegang tot persoonlijke informatie die wij verkrijgen, is beperkt om ongeoorloofde toegang, wijziging of misbruik te voorkomen.


Privacy van niet-bewoners


Als je een contact- of aanmeldformulier op de website invult, ons een e-mail stuurt en/of telefonisch of op andere wijze persoonlijk contact opneemt, dan worden de gegevens die wij van je krijgen bewaard zolang dit voor de volledige beantwoording en/of afhandeling daarvan nodig is.

Geluk voor Toekomst gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met deze gegevens en slaat ze op in een beveiligde omgeving.

Je hebt het recht om te vragen om inzage in en correctie of verwijdering van je gegevens. Meer informatie over hoe wij omgaan met persoonlijke gegevens vind je in onze privacyverklaring. Hierin staat onder meer beschreven:

  • Wat voor gegevens wij opslaan, waar en waarom.
  • Wie toegang tot die gegevens heeft en hoe de geheimhouding is geregeld.
  • Rechten op en afspraken over het bewaren en vernietigen van dossiergegevens.
  • Waar je terecht kunt met vragen of opmerkingen.


Privacy van (ambulante)bewoners en ouders/vertegenwoordiger


Voor de uitvoering van de hulp is het nodig dat wij persoonlijke gegevens van de (ambulante)bewoner/ouder/pleegouder vastleggen in een dossier.

Geluk voor Toekomst gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met deze gegevens. In het document ‘Algemene informatie over privacy en dossiervoering’ staat onder andere beschreven:

  • Wat in het dossier staat en wie toegang tot het dossier heeft.
  • Rechten over het dossier en hoe de geheimhouding is geregeld.
  • De afspraken over het bewaren en vernietigen van dossiergegevens.
  • Waar je terecht kunt met vragen of opmerkingen.




Privacy van medewerkers


Ook voor haar medewerkers neemt Geluk voor Toekomst  passende maatregelen om de privacy van hun persoonsgegevens te waarborgen. Denk daarbij aan rechten op inzage van geregistreerde persoonsgegevens, op rectificatie en verwijdering, op beperking van verwerking en overdraagbaarheid, klachtrecht en kennisgevingsplicht. Er gelden bijvoorbeeld ook spelregels voor het maken van een geluidsopname van gesprekken met een hulpverlener van Geluk voor Toekomst.


Niet tevreden?


Ben je niet tevreden over de hulpverlening van Geluk voor Toekomst bespreek dit dan met je hulpverlener. Is dat lastig voor je of leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kun je je zorgen bespreken met de gedragsdeskundige van Geluk voor Toekomst die samen met jou op zoek gaat naar een oplossing.

Kom je er met Geluk voor Toekomst niet uit, dan kun je (eventueel met ondersteuning van de vertrouwenspersoon) schriftelijk een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg.

Heb je vragen of klachten over onze hulp en wil je hierover praten met iemand van buiten Geluk voor Toekomst? Dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke vertrouwenspersoon. Hij/zij luistert naar je verhaal, informeert je over je rechten en zoekt samen met jou naar oplossingen. Ook kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het schrijven en indienen van een klacht. Zorgbelang Brabant gaat de functie van vertrouwenspersoon uitvoeren. De vertrouwenspersoon is te bereiken via vertrouwenspersoon@zorgbelang-brabant.nl.


Tevredenheidsonderzoek


Wij  gaan  regelmatig aan ouders/vertegenwoordiger en bewoners  vragen wat zij vinden van onze hulpverlening, onder andere bij tussentijdse evaluaties en cliënttevredenheidsonderzoeken.

Op deze manier kunnen we onze hulp aanpassen en verbeteren.


Share by: